Vragenronde over kredietkaarten in België | De-Voordeligste-Kredietkaart.be

Uw vragen over kredietkaarten

Foire aux questions sur les cartes de crédit

Hier vindt u de meest gestelde vragen aangaande kredietkaarten in België, gerangschikt per thema, met voor elke vraag een simpel en duidelijk antwoord.

Wat is het verschil tussen een klassieke (debet) bankkaart en een kredietkaart ?

De klassieke bankkaart, ook debetkaart genoemd, dient om vanaf uw zichtrekening het nodige geld te transfereren voor uw dagelijkse uitgaven. Deze kaart laat u toe, onder bepaalde voorwaarden, meer te besteden dan op uw rekening staat. Dus onder nul te gaan met het akkoord van uw bank.

Geldt uw kaart dus ook als kredietkaart? De kredietkaart heeft de gepaste naam, want ze laat toe met geleend geld te betalen dat u niet bezit op het moment van de aankoop. Ze wordt meestal in een uitzonderlijke context gebruikt, op reis of voor buitengewone uitgaven. Het is een universeel, eenvoudig en veilig betaalmiddel.

Wat is het verschil tussen een kredietkaarten van Visa en Mastercard ?

Ze zijn beide wereldwijd als betaalmiddel aanvaard. De Visa-kaart bestaat al langer en is daarom bekender over de hele wereld, zeker in meer afgelegen streken.

Eigenschappen zoals jaarlijkse kosten, administratieve kosten en voorwaarden van het product worden niet bepaald door Visa of Mastercard, maar wel door de banken. Aarzel dus niet de verschillende producten die op de markt beschikbaar zijn te vergelijken.

Hoe verloopt een betaling met een kredietkaart ?

Er bestaan twee types betaalterminals. De oudste kan de gegevens van de kaartchip niet lezen, zodat u uw handtekening moet plaatsen op het transactieticket en het dubbel moet bewaren. Met de nieuwe terminals moet u uw PIN-code ingeven zoals met een klassieke bankkaart.

Op dat moment worden de PIN-code, de geldigheid van uw kaart en de toegestane betalingslimiet gecontroleerd.

De betalingen van uw kredietkaart worden slechts eenmaal per maand van uw bankrekening gedebiteerd. Elke maand krijgt u een overzicht in detail van uw betalingen.

Hoe een kredietkaart aanvragen ?

De behandeling van uw aanvraag neemt minimaal twee weken in beslag. Dat betekent dat het ook iets langer kan duren.

Bij elke aanvraag wordt de financiële situatie van de klant-aanvrager gecontroleerd door de Nationale Bank van België.

Het is niet mogelijk een kredietkaart te bekomen als er nog schulden openstaan.

Als u dringend een kredietkaart wenst, meld dit dan op je kantoor, waardoor de termijn misschien met een week kan worden verkort.

Wat is een prepaid kredietkaart ?

Het gaat eigenlijk niet om een echte kredietkaart omdat zijn gebruik is beperkt door de verplichting vooraf een geldtransfer op de prepaid kaart te doen, alvorens u tot de aankoopovergaat. Ze is ook minder aanvaard dan een ‘gewone’ kredietkaart wereldwijd, en de aanvraag van zo’n kaart kan enkel bij bepaalde banken.

Bij de aanvraag van een prepaid kredietkaart wordt uw financiële toestand niet gecontroleerd door de Nationale Bank van België. Logisch aangezien het hier niet gaat over een krediet in de strikte zin. Ze kan wel interessant zijn voor een reis naar een verre bestemming, in andere deviezen, om in noodgevallen een reserve bij te hebben en de mogelijkheid te hebben zich herbevoorraden.

Is het krediet beperkt tot een afgesproken limiet bij de start ?

U kan vragen dat deze kredietlimiet wordt verhoogd of verlaagd, tijdelijk of permanent.

Ik slaag er niet in aankopen te doen met mijn kredietkaart? Wat zijn de mogelijke oorzaken ?
  1. U hebt uw maandelijkse kredietlimiet bereikt : u hebt uw maandelijks budget volledig besteed. De volgende maand kan u uw kaart opnieuw gebruiken.
  2. Uw nieuwe kredietkaart werd nog niet gedeblokkeerd, een procedure is noodzakelijk voor uw eerste aankoop. De bank heeft u een ontgrendelingscode per post toegestuurd. Kreeg u ze nog niet? Eventueel stuurt de bank u een nieuwe code toe.
  3. Uw kredietkaart is vervallen. U kan dat makkelijk zelf controleren op de kaart zelf d.m.v. de vervaldatum: als er 04/14 staat, betekent dit dat uw kaart in april 2014 verviel.
  4. Uw kredietkaart is geblokkeerd door de bank omwille van de veiligheid, omdat de bank frauduleus gebruik van uw kaart vreesde.
  5. U kan geen aankopen doen in een winkel. Probeer het nogmaals. Er kan zich een verbindingsprobleem voordoen in de winkel. Aarzel niet om uw bankkantoor te contacteren.
Welke beveiliging heeft mijn kredietkaart ?

Uw kredietkaart is zeer goed beveiligd, en nog extra als u volgende regels respecteert.

  1. Weet dat vanaf het moment dat uw kredietkaart geblokke erd is er geen enkel risico meer bestaat. Daarvoor volstaat een eenvoudig telefoontje! Die dit zo snel mogelijk nadat u onraad heeft vermoed.
  2. Opgepast ! Als u uw pincode heeft verloren en meer dan 24 uur wacht vooraleer uw kaart te blokkeren, loopt u een groter risico.
  3. Als er desondanks toch iemand in zou slagen u geld afhandig te maken met behulp van uw kaart , is het goed om weten dat sommige kredietkaarten een vrijstelling van de verzekering tot 100 euro garanderen. Dat wil zeggen dat bij u verlies of diefstal toch dat bedrag krijgt.
  4. Zowel voor het afhalen van geld als voor aankopen, moet u uw geheime pincode ingeven. Deze code werd u op hetzelfde moment als de kaart toegestuurd.
  5. Als er twijfel is bij sommige handelingen, hebt u de mogelijkheid de transacties te annuleren. In dat geval is het aangewezen uw kantoor te contacteren. >> Hoe kan ik een verdachte aankoop of transactie annuleren ? Eenvoudig door uw kantoor zo snel mogelijk te contacteren. In de meeste gevallen zal dat geen probleem geven en annuleert de bank het bedrag. Opgepast! Dit annulatierecht is 30 dagen geldig. Aarzel dus niet om in te grijpen.
  6. Het is best ook zelf uw facturen na te kijken en zo snel mogelijk uw kaart te blokkeren bij de minste onregelmatigheid. Weet ook dat het kantoor een oogje in het zeil houdt en u mogelijk contacteert als ze onregelmatigheden constateert of vermoedt.
  7. Vormt uw kredietkaart samen met uw email een gevaarlijke combinatie ? Er is inderdaad het fenomeen van computerpiraterij ‘fishing’ genoemd: personen met slechte bedoelingen trachten gegevens van uw kredietkaart te weten te komen om u zo geld afhandig te maken via internet. Contacteer bij de minste twijfel uw kantoor: eventuele aankopen kunnen dan geannuleerd worden. Als u te lang talmt, kan uw kantoor u misschien achteloos vinden en de annulatie weigeren uit te voeren. Onthoud steeds dat uw kantoor nooit de gegevens van uw kredietkaart per email zal vragen. NOOIT. Antwoord dus nooit op dit soort mails en verwijder ze onmiddellijk.
Is het mogelijk geld te storten op mijn kredietkaart ?

Soms wel , soms niet. Vergelijk daarom steeds alle kredietkaarten, bij eenzelfde bank, maar ook bij verschillende banken.

Hoe kan ik mijn kredietkaart opzeggen ?

Knip uw kredietkaart in twee met een schaar.

Schrijf een opzegbrief, onderteken die en stuur hem aangetekend samen met uw in twee geknipte kaart naar uw bank.

Ik reis naar de Verenigde Staten. Is mijn kredietkaart daar geldig ?
  1. Vertrekt u naar de Verenigde Staten? Vergeet dan niet vooraf uw kredietkaart te laten activeren. Momenteel blokkeren immers alle financiële instellingen meteen de toegang tot uw kredietkaart in de Verenigde Staten omwille van veiligheidsredenen. In de Verenigde Staten en bij Amerikaanse autoverhuurbedrijven in Europa wordt nog vooral gebruik gemaakt van de magnetische strip op de achterkant van uw kredietkaart, terwijl men in Europa vooral gebruikt maakt van de pincode. Dit is meteen de reden waarom de meeste fraudegevallen met kredietkaarten in de VS plaatsvinden. Deze beperkende maatregelen kwamen er om ‘skimming’ te voorkomen. Met ‘skimming’ kopieert men de gegevens die op de magneetstrip staan op de achterzijde van de betaalkaart. De fraudeur kopieert de gegevens terwijl u een operatie uitvoert aan een betaalautomaat en u gehackt wordt terwijl u uw code intikt. Met de gestolen gegevens maakt hij dan een valse kaart. Hij kan vervolgens van de vervalste kaart enkel gebruik maken op geldautomaten en betaalterminals die de transacties registreren door het lezen van magneetstrook, maar niet op toestellen die de chip (bovenop de kaart) lezen. In Europa gebeuren de meeste transacties door het lezen van deze chip. Buiten Europa gebeuren de meeste transacties nog door het lezen van de magnetische strook. Daarom gebruiken de fraudeurs de vervalste kaarten vooral buiten Europa.

Bent u vergeten uw kredietkaart te activeren voor uw reis naar de Verenigde Staten ?

Als u uw kredietkaart niet geactiveerd hebt vooraleer naar de Verenigde Staten te vertrekken, kan u geen transacties doen waarvoor uw pincode nodig is, zoals bijvoorbeeld afhalen van geld.

Klassieke, Gold of Platinum kredietkaart : wat is het verschil ?

De ‘klassieke’ kredietkaarten met een jaarlijkse kost van 0 tot 30 euro/jaar en een gebruikslimiet van maximum 3.000 euro per maand.

Vervolgens zijn er de ‘Gold’ kredietkaarten waarvan de kost schommelt tussen 25 en 70 euro/jaar. Deze kredietkaarten van Visa of Mastercard laten een bestedingslimiet tot 5.000 euro per maand toe en de jaarlijkse bijdrage omvat eveneens verzekeringen. Deze verzekeringen dekken vaak schade veroorzaakt aan uw aankopen, soms ook fraude met uw kaart of ook reisannulatieverzekeringen betaald met uw kaart.

De derde categorie omvat de ‘Platinum’ kredietkaarten die vaak een hogere uitgavelimiet toelaten, maar die vooral nog meer diensten en verzekeringen bevatten. De jaarlijkse kost overstijgt meestal 200 euro/jaar.

Card Stop

Kaart verloren, gestolen of ingeslikt?

Bel CARD STOP om misbruik te voorkomen op het nummer + 078 170 170 bereikbaar 7 dagen op 7 en 24 uur op 24.

Card Stop is de centrale dienst waarbij je betaalkaarten en andere betaalproducten zoals maltijdcheques en mobiele betaalapplicaties kan laten blokkeren.

Opgepast geld lenen kost ook geld!